miercuri, 23 martie 2011

Mediocru

   Cand eram clasa a VII am primit o noua profesoara de Istorie. O stiam dupa reputatie ca o profesoara dura cu elevii sai si ma asteptam la ce este mai rau. Dupa ce s-a asezat la catedra a intrebat cine a luat premiul I anul precedent. M-am ridicat in picioare plin de mine si am raspuns cu o mandrie infantila. S-a uitat la mine si mi-a pus o intrebare legata de istorie. N-am stiut sa raspund. A intrebat pe cei care luasera premiul II, III sau mentiuni si niciunul nu a stiut raspunsul. A mai pus 3 intrebari si la fiecare nu am stiut raspunsul.
   Am fost devastat de faptul ca eram premiant si habar nu aveam de istorie elementara. M-am simtit mic, insignifiant si mediocru. Din 4 intrebari devenisem dintr-un elev eminent unul nestiutor. Nici pana astazi nu am uitat sentimentul pe care l-am simtit atunci. M-am simtit exact ca soldatii aceia pe care ii vedeti in filme si cedeaza in fata instructorului aratand ca sunt slabi.
  De atunci mi-am dorit constant sa nu mai fiu pus niciodata in situatia aceea. Am incercat sa fiu informat, sa accept ca mandria este un lucru inselator si in ultimul sa incerc sa nu fiu niciodata prost. Bineinteles ca nu am reusit mereu, dovada imi sunt notele la matematica din liceu, unde nu eram mediocru ci eram pur si simplu idiot. Colegii din liceu vor putea spune sub juramant acest lucru fara frica de a fi fulgerati de Dumnezeu. A fost singura materie pe care nu o puteam intelege si care imi aducea aminte de ziua aceea mereu.
  Aceasta iluzie pe care ne place sa o intretinem, de oameni inteligenti, superiori celor din jur dureaza pana cineva iti va arata ca de fapt nu esti cine credeai ca esti. Poate o s-o descoperi intamplator sau poate va trebui sa fie dureroasa ca in cazul meu. Cu cat te complaci cu inteligenta ta, cu modul tau de privi si trai viata cu atat te plafonezi si ajungi mediocru.
Si nimic nu este mai rau decat sa fii mediocru.


10 comentarii:

  1. cum zicea proful meu de mate din liceu: "ai dat cu mucii in fasole" cu ultima propozitie :))

    RăspundețiȘtergere
  2. Poate ca este interesant sa credem ca suntem inteligenti, dar ca nu le putem sti pe toate. Atunci n-am mai avea simtaminte imbecile si ne-am obisnui si cu faptul ca putem fi din cand in cand mediocri.

    RăspundețiȘtergere
  3. @ QED: foarte adevarat
    @ Faraway: :)) deci este ceva universal cu matematica asta

    RăspundețiȘtergere
  4. Fiecare este mediocru cateodata. Important este sa nu traim in mediocritate.

    RăspundețiȘtergere
  5. @ Boogie: sa stii ca am ajuns sa cred ca ai dreptate

    RăspundețiȘtergere
  6. NU cred ca ce ai povestit aici te face mediocru sau ca ai fost vreodata asa. Pur si simplu se intampla sa nu stii lucruri, oricat te-ai stradui sa inveti cat mai multe si sa fii cat mai informat. Pentru mine mediocritatea este atunci cand nu incerci sa faci ceva sa iesi din nestiinta ta, cand te complaci in situatia in care esti. Mediocru e un pic peiorativ, insa cei mai multi dintre noi facem tot ce putem sa nu fim asa.

    RăspundețiȘtergere
  7. de ce m-ai scos din blogroll?e un motiv anume?

    RăspundețiȘtergere

Bine, bine...ai ceva de spus!